- فعالسازی آنی لینک دانلود، پس از ثبت سفارش
- فروش فقط از طریق تحقیق آنلاین
- دسترسی به فایل محصول به صورت مادامالعمر
- تضمین کیفیت فایل ها
Hurry and get discounts on all Apple devices up to 20%
Sale_coupon_15
۱۷,۹۰۰ تومان
خرید و دانلود تحقیق بررسی آیه 33 از سوره مائده
بدون تردید مهم ترین منبع احکام فرعی و فقهی از دیدگاه تمام مسلمین از شیعه و سنی قران کتاب خداست که بر قلب نازنین رسول معظم اسلام(ص) در طول مدت رسالتش نازل گردیده است.زیرا نزدیک ترین منبعی که از خود شارع متعال سرچشمه گرفته و مدرک استنباط فرامین شرع مقدس اسلام است آیات الهی و کلام نورانی خدای متعال است و سایر منابع احکام مانند سنت، اجماع عقل و یا منابع دیگر مثل اصول عملیه در مراتب بعدی قرار دارند.
قرآن مجید مشتول بر کلیه معارف اسلام و تمام چیزهایی است که بشر به ان تا قیامت نیازمند است.ولی حدود پانصد آیه از این کتاب مقدس مربوط به کلیات احکام فرعی و فقهی می باشد و نزد عالمان و فقهای اسلام مورد اهمیت بوده و کتاب های مهم و زیادی در تفاسیر از ناحیه فقهای مذاهب اسلامی نوشته شده است.
در این گفتار ابتدا آیه 33 از سوره مائده مورد بررسی قرار گرفته و سپس موارد استنباط شده از احکام آیه و مواد قانونی برگرفته از ان مورد بحث قرار می گیرد.
” إِنَّما جَزاءُ الَّذينَ يُحارِبُونَ اللّهَ وَ رَسُولَهُ وَ يَسْعَوْنَ فِي الاَْرْضِ فَساداً أَنْ يُقَتَّلُوا أَوْ يُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَيْديهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلاف أَوْ يُنْفَوْا مِنَ الاَْرْضِ ذلِكَ لَهُمْ خِزْيٌ فِي الدُّنْيا وَ لَهُمْ فِي الاْخِرَةِ عَذابٌ عَظيمٌ ” 33 سوره مائده
ترجمه ایه : جزایی نیست که سزای کسانی که با خداوند و فرستاده او می جنگند و در زمین به تباهی می کوشند، در جامعه ایجاد ناامنی می کنند یا به راهزنی و قتل و غارت می پردازند این است که انان را بکشند یا بر دار کنند یا دستها و پاهایشان را بر خلاف یکدیگر (قسمتی از دست راست و پای چپ) ببرند یا از ان سرزمین بیرونشان کنند.این است خواری و رسوایی برای آنان در این جهان و در ان جهان عذابی بزرگ دارند.
شان نزول آیه :
در شأن نزول آيه، چنين نقل شده است كه جمعى از مشركان خدمت پيامبر(ص)آمده مسلمان شدند، اما آب و هواى مدينه به آنها نساخت، رنگ زرد و بدنشان بيمار شد.
پيامبر(ص) براى بهبودى آنها دستور داد به خارج مدينه در نقطه خوش آب و هوائى از صحرا كه شتران زكات را در آنجا به چَرا مى بردند، بروند و ضمن استفاده از آب و هواى آنجا از شير تازه شتران به حدّ كافى استفاده كنند، آنها چنين كردند و بهبودى يافتند، اما به جاى تشكر از پيامبر(ص) دست و پای چوپانان مسلمان را بريده و چشمان آنها را از بين بردند، سپس دست به كشتار آنها زدند، شتران زكات را غارت كرده و از اسلام بيرون رفتند.
پيامبر(ص) دستور داد آنها را دستگير كردند و همان كارى كه با چوپان ها انجام داده بودند، به عنوان مجازات درباره آنها انجام گرفت، يعنى چشم آنها را كور كردند، دست و پاى آنها را بريدند و كشتند تا ديگران عبرت بگيرند و مرتكب اين اعمال ضد انسانى نشوند، آيه فوق درباره اين گونه اشخاص نازل گرديد و قانون اسلام را در مورد آنها شرح داد.
و همين كه بعد از ذكر محاربه با خدا و رسول جمله “و يسعون في الارض فسادا” را آورده ، معناي منظور نظر را مشخص ميكند و ميفهماند كه منظور از محاربه با خدا و رسول افساد در زمين از راه اخلال به امنيت عمومي و راه زني است ، نه مطلق محاربه با مسلمانان ، علاوه بر اينكه اين معنا ضروري و مسلم است كه رسول خدا (ص) با اقوامي كه از كفار با مسلمانان محاربه كردند
بعد از آنكه بر آنان ظفر يافت و آن كفار را سر جاي خود نشانيد معامله محارب را با آنان نكرد ، يعني آنان را محكوم به قتل يا دار زدن يا مثله و يا نفي بلد نفرمود ، و اين خود دليل بر آن است كه منظور از جمله مورد بحث مطلق محاربه با مسلمين نيست .
علاوه بر اين استثنائي كه در آيه بعدي آمده خود قرينه است بر اينكه مراد از محاربه همان افساد است .
بنا بر اين مراد از محاربه و افساد بطوري كه از ظاهر آيه بر ميآيد اخلال و امنيت عمومي است و قهرا شامل آن چاقوكشي نميشود كه به روي فرد معين كشيده شود و او را به تنهائي تهديد كند ، چون امنيت عمومي وقتي خلل ميپذيرد كه خوف عمومي و ناامني جاي امنيت را بگيرد و بر حسب طبع وقتي محارب ميتواند چنين خوفي در جامعه پديد آورد كه مردم را با اسلح تهديد به قتل كند و به همين جهت است كه در سنت يعني رواياتي كه در تفسير اين آيه نازل شده نيز محاربه و فساد فی الارض به چنين عملي يعني به شمشير كشيدن و مثل آن تفسير شده است .
كلمه (تقتيل ) و (تصليب ) و (تقطيع ) از باب تفعيل است و قتل و صلب و قطع ، وقتى به باب تفعيل مى رود، شدت و يا زيادت در معناى آن كلمات را مى رساند. و بنابراين سه کلمه یاد شده به معناى كشتن و دار زدن و بريدن به شدت و يا به بسيارى است . لفظ (اءو) كه در بين اين چهار كلمه قرار گرفته است دلالت بر ترديد دارد تا شنونده نپندارد كه هر سه مجازات را بايد در باره محارب اعمال كرد،
بلكه يكى از اين سه مجازات را، و اما اينكه اين ترديد به نحو ترتيب است ، بطورى كه تا اولى ممكن باشد نوبت به دومى نرسد، و يا بطور تخيير است و حاكم مخير باشد به اينكه هر يك را خواست و مصلحت ديد به اجرا در آورد، از خود آيه استفاده نمى شود، بلكه بايد از قرينه خارجى يعنى قراین حالى و مقالى استفاده شود، و تنها سنت است كه اجمال آنرا رفع و ابهامش را بيان مى کند.
مثلا كسى كه شمشير بكشد و كسى را بكشد و مالى را ببرد، با كسى كه فقط كسى را بكشد و مالى را نبرد، و يا بالعكس و یا این که تنها شمشير بكشد ولى نه كسى را بكشد و نه مالى را ببرد فرق می کند.
خرید و دانلود تحقیق بررسی آیه 33 از سوره مائده
برای خواندن ادامه مطلب پروژه تحقیق بررسی آیه 33 از سوره مائده، خرید و دانلود را انجام دهید. تا فایل ورد آن در اختیار شما قرار بگیرد.
حجم |
30 کیلوبایت |
---|
تعداد صفحات |
7 |
---|
نوع فایل |
word |
---|
دسته بندی |
الهیات و معارف اسلامی |
---|
گروه مورد استفاده |
دانش آموزان, دانشجویان |
---|
هنوز حساب کاربری ندارید؟
ایجاد حساب کاربری
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.