- فعالسازی آنی لینک دانلود، پس از ثبت سفارش
- فروش فقط از طریق تحقیق آنلاین
- دسترسی به فایل محصول به صورت مادامالعمر
- تضمین کیفیت فایل ها
Hurry and get discounts on all Apple devices up to 20%
Sale_coupon_15
۱۳,۹۰۰ تومان
خرید و دانلود تحقیق آداب اخلاقی در پژوهش
اخلاق علمی مجموعهای از آداب و اصول اخلاقی است که قرار است توسط تمام اعضاء یک جامعه علمی در فرآیند استفاده، تولید و نشر دانش رعایت شود.
این آداب یا در قالب منشورهای حرفهای مکتوب و مدون شدهاند، یا همچون «اصولی نانوشته» مورد توافق متخصصان رشتههای مختلف قرار گرفتهاند.
منظور از اصول نانوشته ضوابطی است که افراد یک گروه کوچک یا بزرگ به درستیِ آن قلباً باور دارند، بیآنکه این اصول در قالب قانون و دستورالعمل مشخصی به آنان ابلاغ شده باشد. مثلاً پژوهشگران میدانند که در فرآیند پژوهش اخلاقاً موظفند راستگویی و صداقت پیشه کنند، اگر از آثار دیگران استفاده میکنند حتماً به آن آثار استناد کنند، یافتههای تحقیق خود را فقط بر دادههای واقعی استوار سازند و در تحلیل دادهها از سوگیری و غرضورزی بپرهیزند.
اینها همه از مواردی است که همچون اصولی نانوشته در رشتههای مختلف مطرح است و تخطی از آنها فریبکاری در محیط علم محسوب میشود.
از نظر ماهیت و زیربنای فلسفی اخلاق علمی خود زیرمجموعهای از اخلاق به معنای عمومی آن است، اما افزون بر آن ملاحظات خاص دیگری را نیز در بر میگیرد. مثلاً صداقت و راستگویی از فضائل مهم اخلاقی است و همه ما در هر صنف و حرفهای که باشیم موظف به رعایت آن هستیم. همین صداقت نیز در اخلاق علمی جزء اصول بنیادی محسوب میشود، ولی ممکن است مصادیق آن در این عرصه تابع ملاحظات افزونتری باشد.
به عنوان مثال اگر فردی کتابی بخواند و جملهای از آن را در خلال گفتگو با دیگران نقل کند، مادامی که پس از ذکر عنوان کتاب، در این نقل قول صادق و امانتدار باشد و آن مطلب را تحریف نکند، کسی بر او خرده نخواهد گرفت. هرچند شایسته است در همین گفتگوی ساده نیز برای رعایت حقوق مولف منبع اصلی را به درستی معرفی کند، اما ذکر مشخصات کامل کتابشناختی آن چندان ضرورتی ندارد.
اما اگر همین فرد، بخواهد همین مطلب را در اثر یا نوشتهای – نظیر تکلیف درسی، پایاننامه یا مقاله – نقل کند، علاوه بر آنکه باید امانتدار باشد و در حفظ محتوا و درستی آن بکوشد، موظف است مشخصات کامل منبع مورد استفاده را نیز ذکر کند. به این ترتیب خواننده میداند که اثر نخست چه سهمی در تولید اثر اخیر دارد و اگر بخواهد برای کسب اطلاعات بیشتر آن را بازیابی کند این امکان برایش فراهم خواهد بود.
همچنین، میزان استفاده از اثر اولیه در نوشته وی حد و مرز مشخصی دارد. مثلاً ما نمیتوانیم چندین بند یا یک فصل از کتابی را در اثر خود عیناً نقل کنیم، حتی اگر مشخصات کامل منبع را همراه با شماره صفحات نیز آورده شود. چرا که در این صورت میزان استفاده از آن اثر بیش از حد معمول و متعارف است و اگر آن مطلب در منبع اصلی تا این اندازه جامع و کامل است، خواننده میتواند مستقیماً به آن مراجعه کند و نیازی به بازنویسی آن در مقالهای جدید نخواهد بود.
بنابراین، همانطور که میبینید رابطهای اعم و اخص میان اخلاق انسانی و اخلاق علمی وجود دارد. به سخنی دیگر، یک پژوهشگر اخلاقمدار ابتدا انسانی شریف و وارسته است و انعکاس این شرافت و وارستگی بر کار علمی او نیز مشهود خواهد بود. بر این اساس، اگر وی کار علمی را در عرصهای حرفهای نیز انجام دهد کارش مبتنی بر اخلاق حرفهای آن رشته است. به بیانی دیگر، اخلاق علمی و اخلاق حرفهای دو عرصهی نزدیک به یکدیگرند که از زوایای مختلف با هم همپوشانی دارند.
اما هر دو در پرتو اصول بنیادین اخلاقی معنا پیدا میکنند. مثلاً اخلاق پزشکی یا اخلاق مهندسی هر کدام زیرمجموعهای از اخلاق حرفهای محسوب میشوند که در نگاهی کلیتر میتوان آنها را در زیر چتر اخلاق علمی قرار دارد.
در مجموع، اخلاق علمی ضامن سلامت و استواری فرآیند تولید، اشتراک و نشر دانش است. در سایه این اخلاق پژوهشگران به یکدیگر اعتماد دارند و جامعه نیز به اصالت، صحت و درستی یافتههای پژوهشی اعتماد خواهد داشت. این اعتماد دوجانبه سرمایهای عظیم است که پایههای پیشرفت و پویایی هر جامعه بر آن استوار خواهد بود. اخلاق علمی پژوهشگران را موظف میسازد که در مطالعات خود کاملاً صادق، منصف و بیطرف باشند.
اگر از آثار دیگران استفاده میکنند به آن آثار به درستی استناد کنند و حق مولف را در هر شرایطی پاس دارند. در گزارش واقعیتها امیال و خواستههای شخصی خود را دخالت ندهند و به هر قیمتی درصدد اثبات فرضیهها و پیشداورهای خود نباشند.
تاکنون آثار مستقلی درباره اخلاق علمی در داخل و خارج از کشور منتشر شده است. هر یک از این آثار به جنبه یا جنبههایی از اخلاق علمی – نظیر اخلاق حرفهای، اخلاق پژوهش، اخلاق نگارش، اخلاق داوری و اخلاق نشر – پرداختهاند. همایش اخیر شاخه کرمانشاه انجمن کتابداری و اطلاعرسانی نیز نمونه موفقی از همایشهای تخصصی در این زمینه بود که دوم تیرماه امسال در دانشگاه رازی برگزار گردید.
علاوه بر این در سطوح ملی و بینالمللی انجمنهایی تخصصی اخلاق علمی و حرفهای تشکیل شده است. مثلاً میتوان به فعالیتهای «انجمن ایرانی اخلاق در علوم و فناوری» (http://www.iranethics.ir) اشاره کرد. همچنین مراکزی نظیر «مركز تحقيقات اخلاق و حقوق پزشكي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي» (http://www.akhlagh.org) ، «مرکز تحقيقات اخلاق و تاريخ پزشکی دانشگاه علوم پزشكي تهران» (http://mehr.tums.ac.ir) «مركز توسعه اخلاق علمي و حرفهاي دانشگاه شيراز» از جمله مراکز تخصصی داخلی در این زمینه هستند.
در سطوح بین المللی نیز میتوان از «کمیسیون جهانی اخلاق در علم و فناوری» (World Commission on the Ethics of Scientific Knowledge and Technology) نام برد که از سال 1998 توسط یونسکو تشکیل شده است. در این مراکز و مجامع منشورهای مدونی برای اجرای اصول اخلاقی در فرآیند تولید علم پیشبینی شده است و خوشبختانه اقداماتی در زمینه تکمیل و توسعه این ضوابط در حال اجراست.
برای رعایت اخلاق علمی باید دید چه کسانی در فرآیند تولید علم دخالت دارند و چه کسانی از این فرآیند بهرهمند میشوند. به این ترتیب پژوهشگر موظف است حقوق همه این گروهها را رعایت کند. در یک تقسیمبندی کاملاً کلی هفت گروه اصلی در این فرآیند مشارکت دارند و از آثار آن بهرهمند میشوند.
این گروهها عبارتند از: جامعه مورد مطالعه، پدیدآورندگان آثار مورد استناد، خوانندگان آثار علمی، پژوهشگران همکار، رسانههای متولی نشر علمی، پژوهشگران فردا، و سازمانهای حامی پژوهش. پژوهشگر موظف است حقوق همه این گروهها را به درستی بشناسد و به این حقوق احترام بگذارد.
خرید و دانلود تحقیق آداب اخلاقی در پژوهش
برای خواندن ادامه مطلب پروژه تحقیق آداب اخلاقی در پژوهش، خرید و دانلود را انجام دهید. تا فایل ورد آن در اختیار شما قرار بگیرد.
حجم |
30 کیلوبایت |
---|
تعداد صفحات |
5 |
---|
نوع فایل |
word |
---|
دسته بندی |
علوم انسانی |
---|
گروه مورد استفاده |
دانش آموزان, دانشجویان |
---|
هنوز حساب کاربری ندارید؟
ایجاد حساب کاربری
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.