مطالب مفید

رمز ارز چیست و چه کاربردی دارد؟

Cryptocurrency

رمز ارز چیست و چه کاربردی دارد؟

 

Cryptocurrency

رمز ارز چیست و چه کاربردی دارد ؟  به گونه ای از ارز دیجیتال که این امکان را فراهم می کند تا ارزش را در فضای دیجیتال جا به جا کنید، رمز ارز یا Cryptocurrency گفته می شود. همانطور که می دانید، رمز ارز به معنای نوعی رمزگذاری بر روی پول افراد به منظور ایمنی کردن انتقال ها است.

سیستم های بانکی و رمز ارز در ظاهر مشابه یکدیگر عمل می کنند، اما با یکدیگر تفاوت های بسیاری دارند. برای درک بهتر مفهوم رمز ارز لازم است اطلاعاتی در رابطه با ارز دیجیتال داشته باشید.

 

ارز دیجیتال چیست ؟

 

 همانطور که در بالا نیز گفتیم، رمز ارز یک نوع ارز دیجیتال است. برخی افراد این دو واژه را مشابه یکدیگر می دانند، در صورتی که رمز ارز دسته ای از ارزهای دیجیتال بشمار می رسد.

در تعریف ارز دیجیتال بایستی بگوییم، گونه ای از پول است که در فضای دیجیتالی استفاده می شود. به منظور استفاده از ارزهای دیجیتال در معاملات بایستی، از یک کیف پول اینترنتی یا سیستم کامپیوتر استفاده کنید.

توسط ارزهای دیجیتال می توانید کالای مورد نظرتان را خریداری و یا خدمتی را دریافت کنید. همچنین ارز دیجیتال این امکان را فراهم می کند تا بتوانید، تراکنش های فوری در سطح بین الملل داشته باشید.

 

ارز دیجیتال چه ویژگی هایی دارد؟

 

در این قسمت به بررسی ویژگی های ارز دیجیتال نسبت به ارزهای فیزیکی می پردازیم.

* توسط ارز دیجیتال می توان ارزشی را انتقال داد. این مفهوم در ارز فیزیکی نیز وجود دارد، اما در ارزهای دیجیتال این موضوع گسترده تر است.

* همانطور که از نامش پیدا است، ارز دیجیتال تنها به صورت دیجیتال موجود است و معادل فیزیکی ندارد.

* ارزهای دیجیتال به دو صورت متمرکز و غیرمتمرکز هستند. از ارزهای دیجیتال غیر متمرکز می توان به سولانا، لایت کوین و … اشاره کرد. در صورتی که پول فیزیکی به صورت متمرکز موجود است.

 

ارز دیجیتال چند نوع است؟

 

رمز ارز چیست

 

همانطور که گفتیم، مفهوم ارز دیجیتال یک اصطلاح است که شامل ارز های مختلف در فضای دیجیتالی می شود. در ادامه به بررسی ۳ مورد از انواع ارز دیجیتال می می پردازیم.

 

  • ارز مجازی (Virtual Currencies)

ارزهای مجازی نوعی از ارزهای دیجیتال هستند که برای آنها قانونی تعریف نشده است. البته این موضوع به معنای غیر قانونی بودن آنها نیست. ارزهای مجازی توسط یک سری توسعه دهندگان و یا جمعی از ذینفعان تحت کنترل هستند.

امکان تعریف ارزهای دیجیتال به طور الگوریتمی توسط پروتکل وجود دارد. گونه از ارزهای مجازی توکن های یک بازی است.

 

  • ارزهای دیجیتال بانک مرکزی Central bank) digital currencies | CBDCs)

این گونه از ارزهای دیجیتال توسط بانک مرکزی یک کشور تولید و به صورت قانون گذاری شده در دسترس قرار می گیرند.

ارز فیات به دو صورت فیزیکی و دیجیتالی وجود دارد، در صورتی که ارزهای دیجیتال بانک مرکزی تنها به صورت دیجیتالی هستند. برخی کشورها مانند: انگلیس، اروگوئه و سوئد قصد راه اندازی نسخه دیجیتال ارزهای بومی خود را دارند.

 

این نوع از ارزهای دیجیتال توسط تکنیک های رمزنگاری، امنیت معاملات در شبکه را فراهم می کنند. رمزنگاری در تولید و مدیریت رمز ارزها نیز بکار می رود.

از جمله رمز ارزها می توان به اتریوم و بیت کوین اشاره کرد.

 

مزایا و معایب ارزهای دیجیتال چیست؟

 

تا اینجا با مفهوم رمز ارز و انواع ارز دیجیتال آشنا شدید. در این قسمت از مقاله به بررسی مزایا و معایب ارزهای دیجیتال می پردازیم.

 

مزایای ارز دیجیتال

تمامی انواع ارزهای دیجیتال از یک نوع مزایا برخوردارند. یکی از مهمترین مزایای ارزهای دیجیتال را می توان، سرعت بالای انتقال پول و ثبت سریع معاملات دانست. زیرا ارزهای دیجیتال در بستری یکسان و بدون واسطه اقدام به ثبت تراکنش ها می کنند. در این روش از انتقال، شفافیت اطلاعات نیز بسیار بالا است.

 

کاربرد رمز ارز

 

پایین بودن هزینه معاملات از مزایای ارز دیجیتال محسوب می شود. در این شبکه ها دیگر نیاز به وجود واسطه نیست و افراد به طور مستقیم ارزهای خود را انتقال می دهند.

در نتیجه هزینه ها کاهش می یابد. به دلیل آلگوریتمی بودن تراکنش ها هزینه انتقال بین دو شبکه ارز دیجیتالی، کمتر از شبکه بانکی است.

از دیگر مزایای ارز دیجیتال می توان به عدم نیاز به تجهیزات برای ساخت پول فیزیکی اشاره کرد. همچنین در این روش با مشکلاتی نظیر پارگی و خراب شدن پول روبرو نخواهید شد.

یکی دیگر از مزایای ارز دیجیتال، تسهیل سیاست های مالی و پولی بشمار می رود. در این روش توزیع ارزهای دیجیتال بسیار آسان است. بانک های مرکزی در سیستم فعلی توسط واسطه هایی همچون موسسات مالی سعی در مدیریت جریان پول دارند. ارزهای دیجیتال باعث شدند، دیگر نیازی به حضور واسطه ها نباشد.

 

معایب ارز دیجیتال

از معایب ارز دیجیتال می توان به مشکلات زیرساختی و ذخیره سازی که هنوز در آن حل نشده اشاره کرد. همچنین برای استفاده از این شبکه ها نیاز به اینترنت، کیف پول امن دیجیتالی و تلفن هوشمند نیاز دارید.

از دیگر معایب در سیستم ارز دیجیتال، امکان هک شدن آن است. هکرها با هک کردن کیف پول الکترونیکی و یا تغییر دادن قوانین پروتکل ها، باعث نا امن شدن این فضا می شوند.

پایدار نبودن ارزش ها در ارز دیجیتال نیز از معایب این شبکه بشمار می رسد. به دلیل غیر متمرکز بودن و عدم قانون گذاری خاص در ارز دیجیتال، امکان نوسانات قیمتی شدید بین آنها وجود دارد.

 

 

نحوه خرید رمز ارز چگونه است؟

 

رمز ارز

 

تا اینجا به طور کلی با مفاهیم مرتبط با رمز ارز آشنا شدید. در این قسمت به بررسی نحوه خرید رمز ارز می پردازیم.

برای خرید رمز ارز بایستی یک حساب معاملاتی در صرافی باز کنید. توسط صرافی ارز دیجیتال می توانید، خرید و فروش رمز ارز انجام دهید و در قبال آن هزینه ای برای تراکنش هایتان پرداخت کنید.

متقاضیان ایرانی می توانند با در نظر گرفتن یک سری موارد از صرافی های ایرانی یا خارجی استفاده کنند.

برای تبدیل ریال به دلار دیجیتالی بایستی، توسط صرافی داخلی اقدام کنید. به طور مستقیم امکان تبدیل ریال به دلار دیجیتالی وجود ندارد. برای فعالیت در بازار دیجیتالی می توانید، از صرافی داخلی یا خارجی استفاده کنید.

صرافی های ارز دیجیتال به دو صورت متمرکز و غیر متمرکز وجود دارند. متمرکزها تحت نظارت دولت هستند، در نتیجه برای استفاده از آن ها بایستی احراز هویت انجام دهید. بسیاری از این صرافی ها احراز هویت برای ایرانی ها انجام نمی دهند، بنابراین امکان استفاده از آنها وجود ندارد.

به دلیل عدم وضع قانون در رابطه با ارزهای دیجیتالی بهتر است، رمز ارزهای خود را در کیف پول ارز دیجیتال ذخیره کنید. برای استفاده از صرافی های متمرکز خارجی بایستی از فیلتر شکن استفاده کنید. نکته قابل توجه این است که از آی پی ثابت استفاده کرده و از آی پی کشور هایی که با ارز دیجیتال مشکل دارند استفاده نکنید.

 

در پایان

در این مطلب به بررسی مفهوم رمز ارز، ویژگی های، ارز دیجیتال، انواع ارز دیجیتال و … پرداختیم. همچنین نکاتی در رابطه با نحوه خرید ارز دیجیتال بیان کردیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.